دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

شناسایی میدان مغناطیسی قوی در یک ستاره کوچک

 به نام او

 

گروهی از دانشمندان آمریکایی با بررسی یک ستاره کوچک در فاصله ۳۵ سال نوری از صورت فلکی حارس الشمال کشف کردند که این ستاره سرد و کوچک دارای یک فعالیت مغناطیسی بسیار شدید است.
براساس مدلهای ستاره ای کنونی، ستاره های کوچک نسبت به ستاره های بزرگ ساختار و فعالیت ساده تری دارند و میدان مغناطیسی این ستاره ها به جای اینکه شبیه به میدان مغناطیسی ستاره ای مثل خورشید باشد، بیشتر شبیه به میدان زمین است.
اما اکنون ستاره شناسان "دانشگاه پرینستون" یک ستاره کوچک با شناسه TVLM۵۱۳-۴۶۵۴۶ را کشف کرده اند که از نوع طیفی M بوده و در فاصله ۳۵ سال نوری از صورت فلکی " حارس الشمال" واقع شده است.
جرم این ستاره ۱۰ درصد کمتر از جرم خورشید است و این ستاره شناسان موفق شدند با کمک تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا، تلکسوپ فضایی سوئیفت، تلسکوپ طیف مرئی "جیمینی" و آنتنهای "تلسکوپ بسیار عریض" به نتایج جالبی در خصوص ویژگیهای این ستاره کوچک دست یابند.
براساس گزارش ساینس دیلی، نتایج این تحقیقات که قرار است در شماره ماه فوریه ۲۰۰۸ مجله Astrophysical Journal منتشر شود، نشان می دهد که این جرم آسمانی بسیار کوچک برخلاف تصور از یک میدان مغناطیسی بسیار قوی برخوردار است.
بررسی تشعشات این ستاره در طول موجهای رادیویی نشان داد که در تنظیم انتشار عمیق این تشعشات، لامپهای انرژی در مدت چند دقیقه روشن می شوند که نتایج این پدیده به منزله اتصال دوباره مغناطیسی در تاج ستاره ای است.
همچنین این لامپها با تشعشات اشعه ایکس نیز همراه می شوند. این مسئله تائید می کند که میدان مغناطیسی این ستاره بسیار شدیدتر از مدلهای رایج فعلی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد